Hoe wij een snelle website maken
Doe bezoekers een plezier en optimaliseer de laadtijd van je website. We vertellen je over onze aanpak.
Lees en bekijk welke stappen je kunt nemen om tot een professioneel beeldmerk te komen van brainstorm tot eindresultaat.
Vele wegen leiden naar Rome. Dat geldt ook voor logo ontwerp. Nu delen we de route die wij volgden om tot ons logo te komen.
We begonnen met brainstormen over ‘webdesign’ en ‘zee’.
Kwallen, inktvissen, meeuwen en krabben kwamen voorbij. Uiteindelijk kwamen we op een passende metafoor voor onze samenwerking: een vogeltje dat supersnel loopt op de grens van het strand en de zee, altijd op zoek naar voedsel. Ze zijn altijd druk bezig. Het strandlopertje!
Voor ons logo zijn we eerst begonnen met het vinden van de juiste typografie die past bij onze nieuwe samenwerking. Een aantal kernwoorden wilden we laten terug komen in het karakter van de letters:
We hebben een paar honderd professionele lettertypes doorgespit, waaruit we een strenge selectie hebben gemaakt. Deze selectie hebben we apart uitgeprint en neergelegd op de grond, zodat we een goed overzicht hadden. Zo kwamen we uiteindelijk terecht bij het font dat we gebruikt hebben voor het logo.
Professionele fonts hebben vaak veel verschillende varianten in diktes. Gevoelsmatig kwamen we uit op deze stevige letter. We hebben we een smallere variant gekozen om mee door te gaan:
Nog steeds overtuigd over het strandlopertje als beeldmerk, gingen we op zoek naar foto’s van het vogeltje. We bekeken talloze logo’s en we vonden lijnversies van dieren goed werken: gestileerde vormen die grafisch sterk werken en eenvoud uitstralen.
Ik heb een paar snelle schetsen gemaakt als start voor de stilering van het strandlopertje.
Vervolgens heb ik een paar vogels getekend in het grafisch ontwerp programma Adobe Illustrator. Hoewel het logo heel eenvoudig is qua vorm, kun je nog steeds veel variaties maken als onderzoek naar de beste versie. Om de versies goed te kunnen vergelijken, hebben we verschillende varianten getekend.
De beste versie hebben we bekeken in verschillende kleuren. We kwamen erachter dat de zwart wit versie het sterkste werkt. Less is more.
Na finetunen van het vogeltje en de naam zijn we uiteindelijk op dit ontwerp uitgekomen:
Uiteindelijk hebben we het strandlopertje tóch nog aangepast. Dit deden we nadat we de vogel hadden voorgelegd aan een aantal kritische mensen, die vaker goede, onderbouwde feedback geven. Bovendien zagen we zelf nog wat verbeteringen nu we een paar weken verder waren.
Het vogeltje was iets te abstract en kreeg daardoor een afstandelijke uitstraling. Het mocht toch illustratiever worden. We hebben gekozen om de snavel zwart in te kleuren. De vlekken op de vleugel hebben we los in het vlak gezet. Dit gaf net wat meer karakter en persoonlijkheid aan ons nieuwe beeldmerk, waar we heel blij mee zijn:
oktober 2019Doe bezoekers een plezier en optimaliseer de laadtijd van je website. We vertellen je over onze aanpak.
Het gebruik van lettertypes is enorm belangrijk voor je website, maar welke typografie past nu het beste bij jouw bedrijf?
Geef een reactie