Hoe wij een snelle website maken
Doe bezoekers een plezier en optimaliseer de laadtijd van je website. We vertellen je over onze aanpak.
Regelmatig kom ik op sites een tekst tegen als: “Voor ons portfolio, klik hier.” Dat kan beter.
De tekst van de link wordt de ankertekst (anchor text) genoemd. Het is goed als die tekst iets zegt over de pagina waar naartoe gelinkt wordt. Dus niet “voor ons portfolio, klik hier”, maar “kijk ook eens in ons webdesign portfolio”.
De zoekmachine associeert de gebruikte woorden in de ankertekst met de pagina waar naartoe gelinkt wordt. De tekst “klik hier” bevat geen nuttige SEO keywords, maar “webdesign portfolio” wel. Die link is dus beter voor je zoekmachine optimalisatie.
Een langere, unieke link zal bij de bezoeker meer in het oog springen dan het veelgebruikte “klik hier”. Ook uit usability oogpunt is een unieke link dus beter.
Dat geldt zeker wanneer iemand de voorleesfunctie of een brailleregel (voorziening voor slechtzienden) gebruikt. Als je daarmee de links op de pagina langsloopt, dan hoor of voel je telkens dezelfde “klik hier” en heb je geen idee waar de link naartoe leidt. Deze bezoekers zijn gebaat bij een betekenisvolle link.
Het gaat misschien ver, maar de term ‘klik’ is lang niet altijd van toepassing. Op een touch-apparaat spreken we eerder van een tik of tap.
december 2019Doe bezoekers een plezier en optimaliseer de laadtijd van je website. We vertellen je over onze aanpak.
Het gebruik van lettertypes is enorm belangrijk voor je website, maar welke typografie past nu het beste bij jouw bedrijf?
Geef een reactie